Feldenkrais dla niemowląt

Feldenkrais dla niemowląt – Child’Space

Wspomaganie rozwoju niemowlęcia (w oparciu o metodę Child’Space i metodę Feldenkraisa)
Zajęcia prowadzi Kamila Wołoszyn-Moroz

Metoda Child’Space jest autorską metodą Chavy Shelhav, jednej z pierwszych uczennic Moshe’go Feldenkraisa. Polega na wspomaganiu ruchowego, poznawczego i emocjonalnego rozwoju niemowlęcia. Pierwsze 2 lata życia są fundamentalne dla rozwoju mózgu. 
Już nigdy nasze dziecko nie nauczy się tyle, co teraz, jego układ nerwowy nie będzie w stanie stworzyć tyle połączeń neuronalnych, co na początku. Dlatego warto poświęcić niemowlęciu, następnie małemu dziecku trochę więcej uwagi. Stworzyć mu przestrzeń miłości, swobodnej zabawy i eksploracji. Pomóc mu w motorycznym rozwoju, jeśli okaże się, że ma trudność z turlaniem się, czołganiem lub raczkowaniem, później ze wstawaniem lub chodzeniem. Potencjał wykształcony w pierwszych latach życia jest nie do przecenienia w wieku młodzieńczym i dorosłym.

Zajęcia Child’Space są przede wszystkim nauką obserwacji niemowlęcia. Poprzez czujący dotyk rodzic jest w stanie wyczuć napięcie mięśniowe dziecka i na nie w nieinwazyjny sposób wpływać. Poznajemy nasze dziecko, uczymy się jego ograniczeń i możliwości i staramy się pomóc mu, by czuł się jak najlepiej we własnym ciele w polu grawitacji. Niemowlę w łonie matki otoczone jest ze wszystkich stron wodami płodowymi, tymczasem w naszym świecie otacza go powietrze, a jego ciało ciąży ku ziemi. Metoda Child’Space próbuje łagodnie wprowadzić niemowlę w nowe środowisko, uczy rodziców, jak pokazać dziecku granice jego ciała, jak radzić sobie z podwyższonym lub obniżonym napięciem mięśniowym, jak komunikować się, trzymać niemowlę w różnych pozycjach, jak radzić sobie z kolkami, itd. Dzięki pogłębionej obserwacji i komunikacji rodzic na tyle zna swoje dziecko, że towarzyszy mu wiekszy spokój w oczekiwaniu na kolejne etapy rozwoju. Każde dziecko jest inne i trzeba dać mu czas na swobodną ruchową eksplorację. Chodzi również o to, by mu nie przeszkadzać w ruchowym rozwoju, nie przyspieszać kolejnych etapów rozwojowych, jedynie wskazywać w odpowiednim czasie drogę lub wiedzieć jak pomóc, kiedy to konieczne.

W trakcie zajęć Child’Space oprócz konkretnej wiedzy i ruchowej praktyki z własnym niemowlęciem, będziemy również śpiewać, rytmizować, mlaskać, gugać i sylabizować. Jednym słowem kontynuować komunikację, która zaczęła się już maminym brzuchu.

Program zajęć z podziałem na grupy wiekowe (każda grupa wiekowa przechodzi cykl 5 spotkań:

I grupa – niemowlęta od 5 tygodnia do końca 4 miesiąca

1. Wprowadzenie do metody:

–         obserwacja i komunikacja z niemowlęciem

–          metody dotykowe uczące niemowlę poczucia granic ciała

–          praca z napięciem mięśniowym

2.

–         pozycje, w których nosimy niemowlę

–         jak ulżyć kolkom

–         wstęp do leżenia na brzuchu

3. Praca ze stawami czterech kończyń

4. Leżenie na boku jako istotna pozycja w repertuarze niemowlęcym

– praca z klatką piersiową na boku

– nauka przetaczania niemowlęcia z pleców na bok, następnie jeśli jest gotowe na brzuch

5. Leżenie na brzuchu

–         istotna rola wygięcia

–         podnoszenie głowy

–         układ ramion

 

II grupa – niemowlęta od 5 do końca 8 miesiąca (tematy dla tej grupy wiekowej są jedynie luźnymi propozycjami, konkretny plan zostanie stworzony w zależności indywidualnych potrzeb niemowląt:

1. Wprowadzenie do metody:

–         obserwacja i komunikacja z niemowlęciem

–          metody dotykowe uczące niemowlę poczucia granic ciała

–     praca z napięciem mięśniowym

2.

–         pozycje, w których nosimy niemowlę

–         praca w pozycji na wznak, na brzuchu i na boku

–         praca ze stawami czterech kończyn

3. Wstęp do małej motoryki

–         trzymanie i chwytanie

–         zabawa z grzechotką

–         inicjacja przewrotu na brzuch poprzez zabawę z grzechotką

–         jak uczynić pozycję na brzuchu wygodną

4. Praca na plecach

–         relacja dłoń/stopa

–         relacja stopa/usta

–         turlanie się

5. Praca z miednicą

–         miednica jako jedna z głównych partii ciała inicjujacych ruch

–         czołganie się

–         wstęp do raczkowania

III grupa – niemowlęta od 9 miesiąca do roku ( tematy dla tej grupy wiekowej są jedynie luźnymi propozycjami, konkretny plan zostanie stworzony w zależności indywidualnych potrzeb niemowląt uczestniczących w zajęciach):

1. Wprowadzenie do metody:

–         obserwacja i komunikacja z niemowlęciem

–          metody dotykowe uczące niemowlę poczucia granic ciała

–         praca z napięciem mięśniowym

–         praca ze stawami czterech kończyn

2. czołganie się i raczkowanie

3. różne strategie siadania

– różne pozycje: siad boczny, siad z nogami wyprostowanymi, kucanie

4. zabawy z równowagą

–         w pozycji siedzącej

–         wstawanie, o ile dziecko wstawanie inicjuje

–         zabawy w pozycji stojącej

5. zabawy na percepcję:

–         pobudzenie różnych kanałów wzrokowych (wzrok, słuch, zapach)

–         zabawy rozwijające małą i dużą motorykę

 

Metoda Child’Space polega na wspomaganiu ruchowego, poznawczego i emocjonalnego rozwoju niemowlęcia.
Pierwsze 2 lata życia są fundamentalne dla rozwoju mózgu.

Już nigdy nasze dziecko nie nauczy się tyle, co teraz, jego układ nerwowy nie będzie w stanie stworzyć tyle połączeń neuronalnych, co na początku. Dlatego warto poświęcić niemowlęciu, następnie małemu dziecku trochę więcej uwagi. Stworzyć mu przestrzeń miłości, swobodnej zabawy i eksploracji. Pomóc mu w motorycznym rozwoju, jeśli okaże się, że ma trudność z turlaniem się, czołganiem lub raczkowaniem, później ze wstawaniem lub chodzeniem. Potencjał wykształcony w pierwszych latach życia jest nie do przecenienia w wieku młodzieńczym i dorosłym.

Metoda Child’Space to trio między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem. Odpowie Wam na nurtujące Was pytania, pomoże uporać się z niepokojami: Czy kłaść syna na brzuchu, skoro tego nie lubi?” „Dlaczego Tymek jeszcze się nie przewraca na brzuch? Jak mógłbym mu pomóc?” „Czy powinnam posłuchać mamy i zacząć już sadzać córkę? Przecież wszyscy tak robią, wystarczy podeprzeć ją poduszkami?” „Boję się o Zosię, gdy próbuje chodzić. To takie niebezpieczne, może coś sobie zrobić?” I przede wszystkim pokaże Wam jak pracować z dziećmi, obserwować je i wchodzić z nimi w interakcję, jak je trzymać, jakich zabawek używać, by odpowiednio stymulować rozwój dziecka.

Praca metodą Child’Space przynosi korzyści nie tylko dzieciom zdrowym, ale i dzieciom z mniejszymi bądź większymi problemami ruchowymi, neurologicznymi, emocjonalnymi. Jest metodą łagodną, nakierowaną na indywidualne możliwości i ograniczenia dziecka. Respektuje jego jednostkowość oraz kształtującą się osobowość, próbując jednocześnie wzbogacić repertuar ruchowy oraz kształtować jego umiejętności bycia w świecie.