Feldenkrais dla niemowląt
Feldenkrais dla niemowląt – Child’Space
Wspomaganie rozwoju niemowlęcia (w oparciu o metodę Child’Space i metodę Feldenkraisa)
Zajęcia prowadzi Kamila Wołoszyn-Moroz
Metoda Child’Space jest autorską metodą Chavy Shelhav, jednej z pierwszych uczennic Moshe’go Feldenkraisa. Polega na wspomaganiu ruchowego, poznawczego i emocjonalnego rozwoju niemowlęcia. Pierwsze 2 lata życia są fundamentalne dla rozwoju mózgu. Już nigdy nasze dziecko nie nauczy się tyle, co teraz, jego układ nerwowy nie będzie w stanie stworzyć tyle połączeń neuronalnych, co na początku. Dlatego warto poświęcić niemowlęciu, następnie małemu dziecku trochę więcej uwagi. Stworzyć mu przestrzeń miłości, swobodnej zabawy i eksploracji. Pomóc mu w motorycznym rozwoju, jeśli okaże się, że ma trudność z turlaniem się, czołganiem lub raczkowaniem, później ze wstawaniem lub chodzeniem. Potencjał wykształcony w pierwszych latach życia jest nie do przecenienia w wieku młodzieńczym i dorosłym.
Zajęcia Child’Space są przede wszystkim nauką obserwacji niemowlęcia. Poprzez czujący dotyk rodzic jest w stanie wyczuć napięcie mięśniowe dziecka i na nie w nieinwazyjny sposób wpływać. Poznajemy nasze dziecko, uczymy się jego ograniczeń i możliwości i staramy się pomóc mu, by czuł się jak najlepiej we własnym ciele w polu grawitacji. Niemowlę w łonie matki otoczone jest ze wszystkich stron wodami płodowymi, tymczasem w naszym świecie otacza go powietrze, a jego ciało ciąży ku ziemi. Metoda Child’Space próbuje łagodnie wprowadzić niemowlę w nowe środowisko, uczy rodziców, jak pokazać dziecku granice jego ciała, jak radzić sobie z podwyższonym lub obniżonym napięciem mięśniowym, jak komunikować się, trzymać niemowlę w różnych pozycjach, jak radzić sobie z kolkami, itd. Dzięki pogłębionej obserwacji i komunikacji rodzic na tyle zna swoje dziecko, że towarzyszy mu wiekszy spokój w oczekiwaniu na kolejne etapy rozwoju. Każde dziecko jest inne i trzeba dać mu czas na swobodną ruchową eksplorację. Chodzi również o to, by mu nie przeszkadzać w ruchowym rozwoju, nie przyspieszać kolejnych etapów rozwojowych, jedynie wskazywać w odpowiednim czasie drogę lub wiedzieć jak pomóc, kiedy to konieczne.
W trakcie zajęć Child’Space oprócz konkretnej wiedzy i ruchowej praktyki z własnym niemowlęciem, będziemy również śpiewać, rytmizować, mlaskać, gugać i sylabizować. Jednym słowem kontynuować komunikację, która zaczęła się już maminym brzuchu.
Program zajęć z podziałem na grupy wiekowe (każda grupa wiekowa przechodzi cykl 5 spotkań:
I grupa – niemowlęta od 5 tygodnia do końca 4 miesiąca
1. Wprowadzenie do metody:
– obserwacja i komunikacja z niemowlęciem
– metody dotykowe uczące niemowlę poczucia granic ciała
– praca z napięciem mięśniowym
2.
– pozycje, w których nosimy niemowlę
– jak ulżyć kolkom
– wstęp do leżenia na brzuchu
3. Praca ze stawami czterech kończyń
4. Leżenie na boku jako istotna pozycja w repertuarze niemowlęcym
– praca z klatką piersiową na boku
– nauka przetaczania niemowlęcia z pleców na bok, następnie jeśli jest gotowe na brzuch
5. Leżenie na brzuchu
– istotna rola wygięcia
– podnoszenie głowy
– układ ramion
II grupa – niemowlęta od 5 do końca 8 miesiąca (tematy dla tej grupy wiekowej są jedynie luźnymi propozycjami, konkretny plan zostanie stworzony w zależności indywidualnych potrzeb niemowląt:
1. Wprowadzenie do metody:
– obserwacja i komunikacja z niemowlęciem
– metody dotykowe uczące niemowlę poczucia granic ciała
– praca z napięciem mięśniowym
2.
– pozycje, w których nosimy niemowlę
– praca w pozycji na wznak, na brzuchu i na boku
– praca ze stawami czterech kończyn
3. Wstęp do małej motoryki
– trzymanie i chwytanie
– zabawa z grzechotką
– inicjacja przewrotu na brzuch poprzez zabawę z grzechotką
– jak uczynić pozycję na brzuchu wygodną
4. Praca na plecach
– relacja dłoń/stopa
– relacja stopa/usta
– turlanie się
5. Praca z miednicą
– miednica jako jedna z głównych partii ciała inicjujacych ruch
– czołganie się
– wstęp do raczkowania
III grupa – niemowlęta od 9 miesiąca do roku ( tematy dla tej grupy wiekowej są jedynie luźnymi propozycjami, konkretny plan zostanie stworzony w zależności indywidualnych potrzeb niemowląt uczestniczących w zajęciach):
1. Wprowadzenie do metody:
– obserwacja i komunikacja z niemowlęciem
– metody dotykowe uczące niemowlę poczucia granic ciała
– praca z napięciem mięśniowym
– praca ze stawami czterech kończyn
2. czołganie się i raczkowanie
3. różne strategie siadania
– różne pozycje: siad boczny, siad z nogami wyprostowanymi, kucanie
4. zabawy z równowagą
– w pozycji siedzącej
– wstawanie, o ile dziecko wstawanie inicjuje
– zabawy w pozycji stojącej
5. zabawy na percepcję:
– pobudzenie różnych kanałów wzrokowych (wzrok, słuch, zapach)
– zabawy rozwijające małą i dużą motorykę
Metoda Child’Space polega na wspomaganiu ruchowego, poznawczego i emocjonalnego rozwoju niemowlęcia.
Pierwsze 2 lata życia są fundamentalne dla rozwoju mózgu.
Już nigdy nasze dziecko nie nauczy się tyle, co teraz, jego układ nerwowy nie będzie w stanie stworzyć tyle połączeń neuronalnych, co na początku. Dlatego warto poświęcić niemowlęciu, następnie małemu dziecku trochę więcej uwagi. Stworzyć mu przestrzeń miłości, swobodnej zabawy i eksploracji. Pomóc mu w motorycznym rozwoju, jeśli okaże się, że ma trudność z turlaniem się, czołganiem lub raczkowaniem, później ze wstawaniem lub chodzeniem. Potencjał wykształcony w pierwszych latach życia jest nie do przecenienia w wieku młodzieńczym i dorosłym.
Metoda Child’Space to trio między nauczycielem, dzieckiem i rodzicem. Odpowie Wam na nurtujące Was pytania, pomoże uporać się z niepokojami: Czy kłaść syna na brzuchu, skoro tego nie lubi?” „Dlaczego Tymek jeszcze się nie przewraca na brzuch? Jak mógłbym mu pomóc?” „Czy powinnam posłuchać mamy i zacząć już sadzać córkę? Przecież wszyscy tak robią, wystarczy podeprzeć ją poduszkami?” „Boję się o Zosię, gdy próbuje chodzić. To takie niebezpieczne, może coś sobie zrobić?” I przede wszystkim pokaże Wam jak pracować z dziećmi, obserwować je i wchodzić z nimi w interakcję, jak je trzymać, jakich zabawek używać, by odpowiednio stymulować rozwój dziecka.
Praca metodą Child’Space przynosi korzyści nie tylko dzieciom zdrowym, ale i dzieciom z mniejszymi bądź większymi problemami ruchowymi, neurologicznymi, emocjonalnymi. Jest metodą łagodną, nakierowaną na indywidualne możliwości i ograniczenia dziecka. Respektuje jego jednostkowość oraz kształtującą się osobowość, próbując jednocześnie wzbogacić repertuar ruchowy oraz kształtować jego umiejętności bycia w świecie.